VISK 3 VISK
 

ZÁPIS Z JEDNÁNÍ HODNOTITELSKÉ KOMISE PROGRAMU VEŘEJNÉ INFORMAČNÍ SLUŽBY KNIHOVEN – VISK 3 konaného dne 2. 3. 2006

 Přítomni: PhDr. Ilo Šedo (Západočeské museum v Plzni), Ing. Hana Raisiglová (Krajská vědecká knihovna v Liberci), PhDr. Dana Nalepová (MK Frýdek-Místek), Mgr. Ivo Kareš (JVK České Budějovice), Mgr.Michael Kovář (MVK Vsetín), PhDr. Anna Stöcklová (Ústav informační studií a knihovnictví FF UK), Ondřej Široký (LANius, s.r.o.), Ing. Martin Lhoták (Knihovna Akademie věd ČR), Michaela Schejbalová (MZK Brno), PhDr. Vít Richter (NK ČR Praha), Mgr. Pavel Hazuka (MK), Ing. Lenka Macholdová (MK), Mgr. Blanka Skučková (MK), Stanislava Firstová (MK).

Omluveni: Ing. Martin Vojnar (VK v Olomouci)

Program jednání:

1. Zahájení a představení členů komise – Stanislava Firstová

2. Volba předsednictva – proběhla jednomyslně
předsedkyně PhDr. Anna Stöcklová
místopředsedkyně PhDr. Dana Nalepová
tajemnice Stanislava Firstová

3. Úvodní slovo – Mgr. Pavel Hazuka

  • St. Firstová informovala o zvýšení finančních prostředků přidělených v letošním roce podprogramu VISK3 - 8,223 000 Kč,
  • St. Firstová požádala Komisi, aby se snažila upřednostnit malé knihovny, které zahájily automatizaci, aby se mohly zapojit do Projektu internetizace knihoven,
  • Ing. Macholdová požádala Komisi, aby při redukci dotace byly také finanční spoluúčast jasně vymezená,
  • PhDr. Ilo Šeda měl dotaz, proč je v Komisi zaměstnanec fy LANius. PhDr. Richter vysvětlil, že účast zástupců firem je v komisi určitou tradicí.  Komise musí mít k dispozici odborníka, který může objasnit požadavky týkající se softwarového tak i hardwarového vybavení žadatelů. Zástupci jednotlivých firem se v Komisi pravidelně střídají. Komise s jeho vysvětlením souhlasila,.
  • Ing. Vojnar, který byl nepřítomen (zahraniční služební cesta), mimo svého obodování zaslal připomínky k některým z jeho pohledu sporným projektům. Jeho připomínky byly k daným projektů čteny,
  • St. Firstová poděkovala paní PhDr. Anně Stöcklové, PhDr. Daně Nalepové a Ondřeji Širokému za práci v komisi, ukončili tříleté období.

4. Projednávání projektů

4.1 Objem rozdělovaných prostředků

  • V letošním roce se snížil počet žadatelů na 285 žádostí a celkový požadavek je 19,565.348. Pro srovnání - v roce 2005 bylo 433 žádostí a celkový požadavek 33,656.804 Kč.

4.2 Základní pravidla pro rozdělování financí:

  • Z dotace je možné hradit základní hardwarové a softwarové vybavení: PC včetně operačního systému a UPS do 25.000,- Kč; server a komponenty sítě na základě individuálního posouzení projektu a charakteru knihovny, knihovnický software - moduly dle ceníků daných firem.
  • Scanner, CD-ROMy, laminovačky, tisk čárových kódů apod. se z dotace nepodporují, lze je hradit z vlastní spoluúčasti.
  • U velkých knihoven lze hradit notebook
  • U knihoven v okrese Jindřichův Hradec je doporučeno, aby zpracovaly společnou objednávku u firmy Lanius, díky které získají slevu.
  • Přechod z Lania na Clavius se hradí částkou 60.000 Kč.
  • Přechod Clavia na verzi SQL se z dotace podpoří.
  • Do spoluúčasti lze zahrnout multifunkční zařízení, kopírky, tiskárny, nábytek související s pracovní stanicí (podle počtu realizovaných PC stanic).
  • Finanční částky se zaokrouhlují na celé tisíce směrem dolů, nelze přidělit více, než předkladatel žádá.
  • Mzdy, provozní náklady, poplatky za připojení k internetu apod. (uvedeno již v zadávací dokumentaci) nelze uznat ani jako spoluúčast předkladatele.
  • Povinná spoluúčast předkladatele minimálně 30%.

4.3 Postup přidělování financí a hlasování

  • V 1. (domácím) kole obodoval každý z členů komise 285 žádostí (stupnice 0-20, 5 kategorií – vlastní hodnocení projektu, soulad se zadáním, dopad na uživatelskou obec, dosažitelnost cílů, přiměřenost nákladů, využití existujících zdrojů).
  • Před projednáváním na místě (2. kolo, 2. 3. 2006) se podle příslušného bodování vytvořil pořadník nejúspěšnějších žádostí, které byly na společném jednání postupně jednotlivě hodnoceny a podle pravidel jim byly přidělovány finanční obnosy. Každý z projektů byl podrobně analyzován. Při hlasování o konkrétních finančních částkách rozhodovala většina, při rovnosti hlasů hlas předsedy (podle jednacího řádu).

5. Priority přidělování finančních prostředků

  • Přednostní podpora knihoven, které ještě nikdy z programu VISK finanční dotace neobdržely, u knihoven, které již dotaci získaly, zvažování objemu prostředků, přidělených v minulosti a efektivity jejich využití.
  • Podpora knihoven začínajících s automatizací.

6. Doplnění rozhodnutí o přidělení prostředků

V každém rozhodnutí bude uvedeno:

  • Přidělená částka představuje maximálně 70% celkových nákladů. Zbývajících minimálně 30% je žadatel povinen dofinancovat a též tyto vlastní zdroje doložit při vyúčtování.
  • Dotace ani vlastní spoluúčast nesmí být použita na mzdy, renovaci či modernizaci místnosti, pokud to výslovně nepovoluje rozhodnutí o poskytnutí financí.
  • Komise zavázala tajemnici komise, aby do rozhodnutí o přidělení dotace uvedla vymezení do „Účelového určení dotace“ a do“Účelového určení spoluúčasti“ podle rozhodnutí komise. Kromě oznámení výše dotace bude rozhodnutí obsahovat upozornění, na co je dotace určena přednostně (PC stanice, SW), na co není (laminovačky, čárové kódy, tiskárny, kopírky apod.) a čeho se spoluúčast výslovně nesmí týkat.

Komise nepodpořila celkem 95 projektů.

7. Závěr – přidělení finančních prostředků

  • Celkem bylo přihlášeno 285 projektů. Komise podpořila 190 projektů v celkové výši 8,223.000 Kč. U těchto projektůbyla přidělena částka pokrývající buď zcela nebo zčásti jejich požadavky. Z toho je 1,055.000 Kč investičních a 7.168.000 Kč neinvestičních prostředků.
  • Výsledky dokladují přiložené tabulky.

Zapsala: Stanislava Firstová

Schválila: PhDr. Anna Stöcklová

8. 3. 2006

10.04.2006