VISK 7 VISK
 

VISK 7
Národní program mikrofilmování a digitálního zpřístupňování dokumentů ohrožených degradací kyselého papíru - Kramerius


ZÁPIS z jednání komise Programu Veřejné informační služby knihoven (VISK) 7 konaného dne 4. 3. 2008, MK

Přítomni: Bc. Tomáš Foltýn (NK ČR), PhDr. Marie Hálová (SVK Plzeňského kraje), Ing. Jan Kaňka (Knihovna Fr. Bartoše Zlín), Dr. Ivan Ljubka (NK ČR), Mgr. Eva Měřínská (MěK v Praze), Mgr. Petra Miturová (MK), Mgr. Dana Novotná (SVK Hradec Králové), Mgr. Lubomír Novotný (VK Olomouc), PhDr. Jiří Polišenský (NK ČR), RNDr. Blanka Sapáková (MZK Brno), Mgr. Blanka Skučková (MK), PaedDr. František Zborník (MK).
Omluveni: Ing. Martin Lhoták (KNAV ČR, v.v.i.), PhDr. Petra Večeřová (STK).

1. Zahájení a představení členů komise :
Mgr. Miturová (tajemnice) uvedla jednání. Komise s výjimkou PhDr. Hálové zahájila činnost ve zcela novém složení. V souladu s čl. III odst. 2 příkazu ministra kultury č. 42/2006, kterým se vydává statut a jednací řád komisí a subkomisí pro výběrová dotační řízení vyhlašovaná MK, bylo na základě losování určeno, že působení Ing. Kaňky a Ing. Lhotáka v této komisi bude jednoleté a působení RNDr. Sapákové dvouleté.

2. Volba předsednictva :

Předsedkyní byla zvolena PhDr. Hálová, místopředsedkyní RNDr. Sapáková. Jednání dále vedla předsedkyně komise s výjimkou projednávání projektu č. 25 (SVK v Plzeňského kraje), kdy se vedení ujala místopředsedkyně.

3. Projednávání projektů :
Objem rozdělovaných finančních prostředků činil 8 921 tis. Kč.

Základní pravidla přidělování finančních prostředků a způsob hlasování :
Členové komise vedli podrobnou rozpravu o každém předloženém projektu. Předmětem bylo splnění základních podmínek, stanovených v zadávací dokumentaci k podprogramu VISK 7 na rok 2008, vhodnost a způsobilost dokumentů k mikrofilmování a digitalizaci, vzácnost titulů, úplnost, frekvence využití, míra ohrožení, badatelský význam, počet dostupných exemplářů atd. Poté byly jednotlivým projektům přidělovány konkrétní finanční částky, přičemž byly uplatněny tyto zásady:

  • výše dotace byla zaokrouhlována na celé tisíce směrem dolů,
  • dotace byla poskytována také na technické vybavení mikrografických pracovišť.

4. Zdůvodnění přidělení dotace u žádostí nad 500 tis. Kč :

  • projekty č. 6 (MZK v Brně), č. 8 (Národní muzeum), č. 22 (Krajská vědecká knihovna v Liberci, p.o.) a č. 23 (Národní knihovna ČR) – předmětem projektů je reformátování (digitalizace) badatelsky významných titulů, které jsou celostátně velmi využívané, jedná se o projekty již v předchozích letech rozpracované, realizované z finančních důvodů po etapách,
  • projekt č. 24 (Vědecká knihovna v Olomouci) – předmětem projektu je pořízení nutného technického vybavení pro zdejší mikrografické pracoviště, bez něhož nelze zajistit poskytování služeb v plném rozsahu a efektivním způsobem.

5. Doporučení komise a podmínky poskytnutí dotace :

  • projekty č. 8 (Národní muzeum) a č. 25 (SVK Plzeňského kraje) – do průvodního dopisu: „Příjemce dotace doloží čestné prohlášení podepsané statutárním orgánem, že je obeznámen s kvalitativními požadavky na produkty ochranného reformátování a se specifikacemi tohoto procesu a že podle nich bude postupovat při výběru dodavatele.“
  • projekt č. 11 (MSVK v Ostravě) – do průvodního dopisu (a rozhodnutí): „Projekt nesplňuje podmínku reformátování hybridní metodou. Vzhledem k tomu je poskytována pouze investiční dotace na rozšíření softwaru Sírius o modul pro práci s metadaty a modul pro OCR. Finanční spoluúčast příjemce bude vynaložena na nákup DDHM a DDNM.“
  • projekt č. 15 (NLK) – do průvodního dopisu: „Příjemce dotace bude při přípravě výběrového řízení na zhotovitele zakázky metodicky spolupracovat s Národní knihovnou ČR a při výběru reformátovaných dokumentů s Vědeckou knihovnou v Olomouci.“
  • projekt č. 16 (Židovské muzeum v Praze) – do průvodního dopisu: „Příjemce dotace bude při přípravě výběrového řízení na zhotovitele zakázky metodicky spolupracovat s Národní knihovnou ČR.“

Ve všech rozhodnutích o poskytnutí dotace bude uvedeno:
„Příjemce dotace se zavazuje dodat přesný název instituce v češtině a angličtině, dále fotokopii katalogizačního lístku, siglu a ISSN každého reformátovaného titulu. Pokud chybí ISSN, požádá Státní technickou knihovnu o jeho přidělení, a to ještě před zahájením zpracování dokumentu. Příjemce dotace zajistí kontrolu reformátovaného dokumentu z hlediska úplnosti, řazení a kvality.
Jedna digitální kopie bude uložena v Národní knihovně ČR. Příjemce dotace je povinen poskytnout záznam do databáze CZROMM a EROMM v NK ČR. Archivace mikrofilmů musí odpovídat stanoveným normám a doporučením. Při zhotovení archivního a matričního negativu mikrofilmu je příjemce dotace povinen respektovat doporučení Národní knihovny ČR. Pokud je prováděna přímá digitalizace titulu, je nutno postup předem konzultovat s Národní knihovnou ČR.“

6. Hodnocení předchozího ročníku podprogramu VISK 7 a další otázky:
Odborný garant PhDr. Polišenský zpracuje souhrnnou zprávu o naplňování cílů podprogramu v roce 2007, která bude zveřejněna na webových stránkách programu VISK (http://visk.nkp.cz/VISK7.htm). Pro příjemce dotace za rok 2008 bude připraven formulář „zprávy o hodnocení projektu“ za účelem sjednocení obsahu a úrovně těchto zpráv. Zmíněný formulář bude zahrnovat také vyjádření majitele dokumentu týkající se možnosti další replikace dokumentu.

7. Závěr - přidělení finančních prostředků :

  • Celkem bylo přihlášeno a komisi předloženo k hodnocení 27 projektů. Souhrn veškerých finančních požadavků činil 8 921 000 Kč.
  • Komise doporučila k finanční podpoře MK celkem 27 projektů. Na rok 2008 byly s výjimkou jediného projektu uspokojeny požadavky v plné výši.
  • Celkem bylo rozděleno 8 624 000 Kč, z toho 871 000 Kč jako prostředky investiční a
    7 753 000 Kč jako prostředky neinvestiční. Výsledky ukazuje přiložená tabulka.
  • Zbývající nerozdělené prostředky ve výši 297 000 Kč byly ponechány jako finanční rezerva programu VISK k dalšímu využití.

Zapsala: Mgr. Petra Miturová
4. 3. 2008

Schválila: PhDr. Marie Hálová,
předsedkyně komise

31.03.2008